« سوالات متداول داوطلبان در دوران جمع بندی»
پاسخگویی: میلاد رضایی مقدم،مشاور تحصیلی
سوال ۱):من هنوز درس ها را تمام نکرده ام چگونه می توانم روش جمع بندی را اجرا کنم؟
پاسخ: اولاً زمان محدود است ثانیاً فراموش نکنید معنی جمع بندی این است که ابتدا درس هایی را که خوانده اید مرور کنید و سپس ( درصورتی که وقت کردید) برای دروس نخوانده، برنامه ریزی کنید.
سوال ۲): چگونه مطمئن باشیم با این روش تمام کتاب ها دوره خواهند شد؟
پاسخ: دردوران جمع بندی هم ما درحال دوره کردن هستیم، اما فصل ها و صفحه های مهم کتاب ها دوره می شود، زیرا با انجام چند دوره تست و آزمون های سال های قبل تا حدود زیادی می توانیم مطمئن باشیم، اگرمبحث مهمی درکتاب ها بوده، درخلال این چند دوره آزمون مطرح شده است. * ضمناً قرار نیست کارهای غیرممکن انجام دهید، می خواهید دریک فاصله ی زما نی محدود بهترین ودرست ترین کار را انجام دهید.
سوال ۳): اگر نتیجه ی آزمون اولم خوب نشد آیا می توانم این روش را رها کنم؟
پاسخ: خیر. هدف اززدن تست مجموعه ای در ابتدا آموزش است نه سنجش، یعنی شما بتوانید با توجه به وضعیت خودتان برای ۵/۲ روز باقی مانده تان برنامه ریزی کنید به عبارتی آزمون به شما کمک می کند بتوانید برای خودتان برنامه ی شخصی بهتری تنظیم کنید.
سوال ۴): درزمان جمع بندی ما از همه ی زما نمان استفاده می کنیم. آیا لازم است باز هم دفتر برنامه ریزی را بنویسیم؟
پاسخ: فراموش نکنید هنگامی که وقت شما کم وکارتان زیاد است، ضرورت داشتن یک برنامه منظم از هرزمان دیگری بیشتر است.
سوال ۵): دردوران جمع بندی می خواهم به جای دو درس عمومی معارف و ادبیات، یک درس اختصاصی را به طورکامل بخوانم، زیرا من در دروس ادبیات ومعارف قوی هستم.
پاسخ: علت پیشنهاد ما درخواندن ادبیات ومعارف این است که هردرسی را می توان به طورکامل خواند. مطالعه ی ادبیات یا معارف اولاً وقت زیادی نمی گیرد، ثانیاً این دو درس چون فرار هستند اگر نزدیک تر به کنکور خوانده ( مرور) شوند کمک بیشتری به شما می کند. مطالعه ی کامل یک درس اختصاصی که تا کنون خوب نخوانده اید بسیار وقت گیر است، لذا زمانی را که می توانید روی جمع بندی همه ی درس ها بگذارید روی خواندن تنها یک درس نگذارید.
سوال ۶): دردوران جمع بندی دفتر تحلیل آزمون تا چه حد مورد استفاده قرارمی گیرد؟
پاسخ: دراین مقطع زما نی ( دوران جمع بندی)، برنامه ی شخصی اهمیت ویژه ای می یابد، یعنی هرداوطلب بسته به وضعیت درسی خود به مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده خویش می پردازد و کلاسور ارزیابی گنجینه ای است که هرکس نکته ها واشکال های مخصوص به خود را در آن جمع آوری کرده است و با توجه به این که مرور ۲۰ آزمون ممکن است میسر نباشد مطالعه ی کلاسور ارزیابی کاملاً راه گشا است.
سوال ۷): آیا اگر تست های مجموعه ای سال ۸۱ تا ۸۶ را بزنیم کافی است؟ بهتر نیست از تست های جدید تر استفاده کنیم چون تست های کتاب زرد را قبلاً در کتابای تست دیده ایم.
پاسخ: شبیه ترین سوال ها به کنکور امسال، سوال های سال های گذشته ی کنکور سراسری و آزاد وبه خصوص سال های اخیر است. ضمناً بهترین کار دردوران جمع بندی تکرار تست هایی است که قبلاً داشته اید. چرا که علاوه بر یاد آوری وتسلط روی همان تست ها اشتباهاتی که قبلاً داشته اید یاد آوری می شوند. بنا براین بهترین منبع، کتاب زرد و مکمل آن کتاب آبی، آزمون های قبلی تان و به خصوص کلاسور ارزیابی وخلاصه برداری های خودتان می باشد.
سوال ۸): پس از هر آزمون برای ۵/۲ روز باقی مانده از چه منابعی استفاده کنیم؟ آیا می توانیم یک بار تست های آزمون های قبلی را بزنیم؟
پاسخ؟ قراراست درزمان نظرگرفته شده برای هردرس بهترین کارممکن را انجام دهید و بهترین منبع را با توجه به وضعیت خود در آن درس انتخاب کنید. آزمون های قبلی هم ممکن است یکی از منابع شما باشد. دقت کنید برای هردرس و مبحث، منبعی ( وروشی) را انتخاب کنید که به شما کمک کند در آزمون بعدی کمی بهتر شوید.
سوال ۹): برای مطالعه ی درس ها در فاصله ی ۳ روزه وقت کم است. آیا می توان به جای مطالعه ی بعضی درس ها فقط تست کار کرد؟
پاسخ: شاید برای دروسی که قوی هستید بهترین کار ممکنتان تست زدن باشد ولی برای دروسی که نخوانده اید باید توجه داشته باشید که مراحل یادگیری ۵ مرحله است وهیچ مرحله ای را نمی توان جایگزین دیگری کرد وتا زمانی که روی مفاهیم کتاب وتمرین اشراف نداشته باشید تست زدن هیچ کمکی به شما نمی کند.
سوال۱۰): با استفاده از روش جمع بندی چند بار می توانیم درس هارا دوره کنیم؟
پاسخ: مباحث مهم تر را به دفعات مرور خواهید کرد. مثلاً اگر پس از اولین آزمون روی مبحث نورهندسی فیزیک تمرکز کنید، این مبحث درتمامی آزمون های بعدی که از خودتان می گیرید تکرار دوره می شود.
سوال ۱۱): من قبل از عید خوب درس نخواندم ولی پس ازعید تلاشم را بیشتر کرده ام. آیا امکان دارد دردوران جمع بندی نواقص کارم را جبران کنم ودرس های عقب مانده را مطالعه کنم؟
پاسخ: بهتر نیست به جای فکر ودغدغه ی درس های عقب مانده، البته آن قسمت هایی را که قبلاً مطالعه کرده اید از آن خود کنید تا آرامش واطمینان بیشتری بیابید. زیرا درجلسه ی کنکور هیچ چیز ناراحت کننده تر از این نیست که شما سوالی را که قبلاً دیده اید ومطالعه کرده اید نتوانید پاسخ دهید. بنا براین به جای فکر کردن به دروس عقب مانده، به این فکر کنید که چگونه می تو انید به حد ایده آل خودتان برسید.
پرتال ......
ما را در سایت پرتال ... دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 64 تاريخ: يکشنبه 14 خرداد 1396 ساعت: 22:37